dankie, Namibia! - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Danielle Groen - WaarBenJij.nu dankie, Namibia! - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Danielle Groen - WaarBenJij.nu

dankie, Namibia!

Blijf op de hoogte en volg Danielle

10 Juli 2016 | Namibië, Windhoek

Hello!

Mijn laatste blogje. Een heel apart idee! Net nog even van de laatste zonnestraaltjes genoten, hier in Afrika. Hopelijk zie ik de zon in Nederland ook, anders wordt het wel flink afkicken. Morgen is het al zo ver, we vertrekken weer richting Friesland! Om 11:00 vertrekken we richting het vliegveld en om 13:55 vertrekt onze eerste vlucht. Dinsdag om 09:05 zijn we van plan aan te komen op Schiphol, als alles goed gaat ☺ Heel onwerkelijk! In totaal ben ik 5,5 maanden van huis weg geweest, een hele tijd dus. Toen Ritske begin mei weg ging, wou ik nog niet naar huis. Nu heb ik er wel erg veel zin in. Dit komt ook omdat alle dutchies inmiddels naar huis zijn, op Isabelle na. We waren met een groep van 16 Nederlanders hier en nu zijn we nog met zijn 5’en. Wel hebben we er een aantal nieuwe gezellige huisgenootjes bij ;)

Een aantal weken geleden zijn we thuis gekomen na een geweldige roadtrip. Met z’n 6’en zijn we in 2 4x4 auto’s Namibië rond gereden, met een tent op het dak. We hebben van alles gezien, onder andere de Fish River Canyon, Skeleton Coast, Epupa Falls, de spookstad Kolmanskop en Luderitz. Ook hebben we gekanood op de rivier tussen Namibië en Zuid Afrika, en hebben op grond gestaan wat bij Zuid Afrika hoort, jeeej :P
De trip ging soms of over prima wegen, maar ook over gravel roads. Dit zijn zand/grind wegen waarin je soms over de weg ‘glibbert’. Dit was wel even wennen in het begin, maar een super ervaring. Wat een mooie uitzichten onderweg en wat hebben we veel Himbas gezien, een stam hier in Namibië. Bijzonder verschijning, zoek het maar eens op op google ;) En natuurlijk het links rijden. Wat hebben we nog meer mee gemaakt….. Een lekke band, en toen we (een groepje Fransen) eindelijk de reserveband onder de auto vandaan hadden, bleek de reserveband ook lek. Heeeeeeel fijn was dat. Een kapotte koelvloeistof slang, levensgevaarlijk. Vast in een greppel, waarbij de andere auto de éne auto er uit moest trekken (gelukkig hadden we 2 auto’s). Haha. Gelukkig konden we er goed om lachen met z’n allen. En het slapen, op een auto. Dit lag eigenlijk best prima! Al was het in het zuiden wel erg fris. We hebben op de meest primitieve campings geslapen waar je blij moest zijn met een (koude) douche, maar ook op campings die wat luxer waren.

De laatste weken in Namibië hebben we nog van alles gedaan. We hebben spullen uitgedeeld in Central Hospital en in het Katutura ziekenhuis. Alles werd met open armen ontvangen. We zijn nog een aantal keren bij de soepkeuken ‘Home of good Hope’ geweest en hebben daar ook spullen uitgedeeld. Afgelopen vrijdag hebben we daar afscheid genomen van de kinderen en van Monica, en de anderen vrouwen. Dit voelde heel onwerkelijk. Daarnaast moest er natuurlijk nog even gewerkt worden aan het bruine kleurtje. Helaas heb ik geen aanleg om zo bruin te worden als Margriet, Martine en Iris maar tóch, ik ben verkleurd. Maar dat mocht ook wel na 5,5 maand! ;)

Zoals ik net al zei kom ik dinsdag 12 juli weer aan in Nederland. Dan heb ik donderdag 14 juli het eind ‘assessment’ op school, over de minor. Hopelijk kunnen we het allemaal met een mooi cijfer afsluiten! Vanavond gaan we nog gezellig met z’n 4’en uit eten bij Joes Beerhouse, ons lievelingsrestaurant. Daarna gaan we met de rest van onze huisgenootjes voetbal kijken bij Andy’s. En wat drankjes drinken natuurlijk, anders kan ik vanavond vast niet slapen hihi. En dan is het morgen zo ver! De prijzen in Nederland zullen ook wel weer even moeten wennen, een biertje bij het uitgaan kost hier omgerekend zo’n 1 euro. En mix drankjes niet meer dan 2,50. Wel kijk ik er naar uit om weer lekker op straat te lopen en je je veilig voelt. Ik voel me hier niet constant onveilig op straat, maar mijn mobiel laat ik altijd thuis. Net voordat we op road trip gingen is er nog een meisje overvallen, hier voor het hek van het huis. Haar rugzak werd afgerukt en de jongens stapten in een auto en reden snel weg. Schrikken! Ook heb ik zin om te fietsen, te auto rijden en vooral ook in Rivella. Dit heb ik echt gemist haha. O ja, en bitterballen natuurlijk. En om iedereen te zien, niet te vergeten! ;) Ik heb jullie gemist!

Afrika, baie dankie. Het was geweldig.