Nog maar een paar weekjes!! - Reisverslag uit Murmerwoude, Nederland van Danielle Groen - WaarBenJij.nu Nog maar een paar weekjes!! - Reisverslag uit Murmerwoude, Nederland van Danielle Groen - WaarBenJij.nu

Nog maar een paar weekjes!!

Blijf op de hoogte en volg Danielle

05 Januari 2016 | Nederland, Murmerwoude

Hallo!

Nog maar een paar weken en dan is het zover. Aaaaaaaah. Op 1 februari om 16:10 stap ik samen met Margriet, Martine en Iris in het vliegtuig op Schiphol.De reis zal in in totaal 22 uren duren. In principe kun je in 13 uur naar Windhoek vliegen, maar wij hebben natuurlijk een studentenbudget! We betalen namelijk alles zelf. We stappen over in Londen en Johannesburg. Een lange reis dus! Voor de rekentalenten onder ons, we hopen dan inderdaad 2 februari om 14:00 aan te komen op onze eindbestemming: Windhoek! Gekke naam inderdaad, dat hoor ik vaak. Er zijn twee theorieën waardoor Windhoek zijn naam heeft verkregen. In 1840 was Jonker Afrikaner namelijk de persoon die vanuit Zuid-Afrika Windhoek stichte. Jonker Afrikaner zelf is geboren in Winterhoek, een andere theorie is dat het nogal vaak hard waait in Windhoek, en daar dus de naam vandaan komt. Leuk om te weten he.

Vanaf daar zullen we waarschijnlijk opgehaald worden door een gezinslid van de familie waar wij gaan verblijven; de familie Walters in Windhoek. Deze familie hebben een soort van huisjes op hun terrein. We weten nog niet precies hoe deze accommodatie er uit ziet, maar wat we gevonden hadden op het internet zag er goed uit. We slapen waarschijnlijk met zijn vieren op een kamer en hebben een eigen keukentje en soort van eetkamer. We kunnen onze kleren wassen en hebben toegang tot internet en een zwembadje. Er zijn als het goed is nog meer studenten die van deze accommodatie gebruik maken. We moeten wel voor ons eigen eten zorgen. Ik ben ook heeeel erg benieuwd hoe het eten daar is! Misschien dat ik dan eindelijk van mijn chocolade verslaving af kom haha.

Wij zullen 5,5 maand verblijven in Afrika waarvan wij 3 weken 'vakantie' hebben. Wat wij in onze vakantie precies gaan doen weten we nog niet, in ieder geval een aantal van de 'high lights' van Namibie bekijken zoals het 'Etosha Park'. En misschien tussendoor wel weekendjes weg, we'll see!! Gisteren heb ik mijn 2e en 3e vaccinatie gehad: de DTP en de eerste van de serie Rabiës. (nog 4 te gaan!) Van die 2e heb ik een zeer stijve arm over gehouden :(

De overige 20 weken gaan wij invullen door te gaan stage lopen in het ziekenhuis en in een weeshuis. Verder zijn wij van plan om de bevolking in Windhoek voorlichting te geven over (mond)hygiëne en hiv/aids. De precieze invulling hiervan gaan wij ter plekke bepalen. Het is natuurlijk nog afwachten hoe de situatie daar precies is en waar de mensen/kinderen behoefte aan hebben. Een heel specifieke werkplanning of iets dergelijks hoeven we ook niet te verwachten, we laten het allemaal wat op ons af komen! Dit heeft ook wel weer iets, niet weten hoe het precies komt. Een uitdaging nog voor mij ;)

Op dit moment zijn we (behalve 36 uur per week stage lopen) bezig met het inzamelen van geld, kleding en speelgoed. Ook hebben wij via de Stichting Dental Health International Nederland 5 kg tandpasta gekocht die wij mee zullen nemen. Dit kunnen ze goed gebruiken daar, hoorden wij via ons contactpersoon: Louise Pretorius. We zullen nog gaan proberen om veel tandenborsteltjes te regelen via onze eigen tandartsen.

Informatie over Namibie/Windhoek
Op dit moment is het daar rond de 30 graden, mmmm! Dit vind ik persoonlijk beter klinken dan de -2 op dit moment in Damwoude. Als het hier in Nederland winter is, is het in Namibie zomer en andersom. Als het in Nederland winter is, is het in Namibie een uur later. In de zomer in Nederland is het in Namibie een uur eerder dan de Nederlandse tijd.Tussen de laatste zondag van maart en de eerste zondag van april en tussen de eerste zondag van september en de laatste zondag van oktober is er geen tijdsverschil.

In Namibie wordt betaald met de Namibische dollar. 1 Namibische dollar is op dit moment 0,0596648201 euro.

Namibië ligt in zuidelijk Afrika aan de zuidwestkust en heeft een oppervlakte van 824.268 km². Het is dus 20 keer zo groot als Nederland. In het noorden grenst het aan Angola en Zambia, in het westen aan de Atlantische Oceaan, in het oosten aan Botswana en in het zuiden en zuidoosten aan Zuid-Afrika. Ongeveer 50 % van de inwoners van Namibie leeft onder de armoedegrens.

Namibië heeft ongeveer 2,1 miljoen inwoners, waarvan er 200.000 in Windhoek wonen. De bevolking is zeer gevarieerd: veel kleurrijke stammen met een eigen dialect, woongebied en levenswijze. Het is een mengeling van afstammelingen uit diverse Afrikaanse en Europese landen.

Namibië is een van de droogste landen ter wereld: gemiddeld valt er 270 mm regen per jaar. Meer dan 80% hiervan valt tussen november en maart. Dus niet zoveel als wij er zijn :) Het land bestaat voor 60% uit woestijn, 32% uit savannen en 8% uit woodlands in de Caprivi-regio. Hier valt dan ook meer dan 500 mm regen per jaar.

Wat heel fijn is: Engels is de officiële taal in Namibie. Een groot deel van de bevolking spreekt ook Afrikaans. In de steden Swakopmund en Lüderitz wordt ook nog wel Duits gesproken. Bluh.

In Namibie komt malaria voor, maar niet in het gebied rondom Windhoek. We hoeven dit dus alleen te slikken als we naar het bovenste gebied van Namibie, het Etosha gebied gaan. Hier willen we wel naar toe, hier is namelijk het 'Etosha Park'. Het 'Etosha Park' is met een oppervlakte van 22.000 hectare één van de grootste wildparken van Afrika. Hier kun je een auto huren en zelf het park verkennen. Je kunt er zelfs slapen!

Ik heb een aantal foto's toegevoegd van het Etosha park, de Fish River Canyon, de Kalahari woestijn en van Windhoek. Ik hoop zelf ook zulke mooie foto's te gaan maken daar. :D Moet vast lukken met mijn nieuwe camera... Aangezien ik de vorige tijdens de vakantie dit jaar in de zee had laten vallen oeps!

Als je het leuk vind kun je jezelf toevoegen aan de mailingslijst, zo krijg je mijn verslagen via de mail!

Groetjes, Danielle

• 05 Januari 2016 - 17:41

Anna Marije:

Leuk! Dien eerste verslag

• 05 Januari 2016 - 17:43

Miekje:

Hoi Danielle, wat een avontuur ga je aan samen met die andere meiden. Ik heb wel respect voor jullie!
    Ik ga je zeker volgen. x

• 05 Januari 2016 - 20:52

Eddie:

mooi verhaal,leuk geschreven!

• 05 Januari 2016 - 21:23

Eelkje:

Super leuk! Alvast heel veel succes en plezier!!!

• 14 Januari 2016 - 13:41

Sietske:

Leuk om te lezen dyn verslag.Sil alles fan dy folgje natuurlijk!

• 23 Januari 2016 - 10:43

Hanneke:

Hoi Daniélle.

Wat een mooi verslag/begin van jullie komende belevenis/stage periode in Namibie, spannend ook.....wens je (jullie) veel succes!

Groetjes Hanneke........
    (mcl)