Sossusvlei - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Danielle Groen - WaarBenJij.nu Sossusvlei - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Danielle Groen - WaarBenJij.nu

Sossusvlei

Blijf op de hoogte en volg Danielle

04 April 2016 | Namibië, Windhoek

Hoi!

We zijn hier al meer dan 2 maand nu, klinkt echt gek! Ik merk ook dat het iets kouder wordt, ik bedoel, iets minder warm haha. Al is het bij jullie ook lekker weer zie ik wel aan de terras foto’s op facebook. :D Afgelopen zondag is de klok hier een uur achter uit gegaan, het is hier nu 1 uur vroeger dan in Nederland. Even wennen! Het is hier nu om zowat 18:00/18:30 al donker.

Afgelopen week een trip gedaan en de week daarvoor stage gelopen op casualty, de spoed. Vooral de nachtdienst was erg interessant. Het was niet zo druk als wij hadden gedacht, maar dit was achteraf ook wel fijn. Van alles kom je hier tegen. Wat me opviel was dat er vooral veel mannen (en soms zelfs vrouwen) binnen kwamen lopen of binnen gebracht werden die overvallen waren en/of in elkaar geslagen waren daarna. Zelfs een man had alleen nog zijn korte broek aan. Alles was van hem gestolen, riem, schoenen, T-shirt, alles. En daarna had hij nog even een paar klappen gekregen. Ook was er een meisje die van een berg was gesprongen met de bedoeling zichzelf van het leven te beroven. Erg heftig. Ik vond het best goed geregeld op de spoed. Eerst werden de mensen opgenomen en door een dokter gezien. Daarna gingen ze naar een speciaal kamertje waar pijn medicatie etc. werd gegeven. Daarna gingen we naar de röntgen of naar huis. Er was een speciale ruimte voor kinderen. Bij de extremere gevallen gaat het natuurlijk anders. Wat ik trouwens wel heel fijn vond was dat de politie, de mensen uit Katutura thuis bracht. Degenen die overvallen waren hadden natuurlijk geen geld meer voor een taxi of iets dergelijks.

Tijdens een dagdienst werd tijdens de overdracht en jongen binnen gebracht die een auto ongeluk had gehad. Hij was in shock en had meerdere wonden op zijn gezicht, armen, benen en romp. Dit hele proces hebben we gevolgd, van opname tot overplaatsing naar een chirurgische afdeling. Op de chirurgische afdeling kwamen we nog een jongen tegen van ongeveer 20 jaar die al 10 jaar in het ziekenhuis was, op die afdeling. Hij was op zijn 10e geopereerd aan een gebroken arm of iets dergelijks en dat is toen fout gegaan bij de verdoving. Hij kan nu niet meer praten en zijn familie heeft hem een soort van in de steek gelaten. Heel sneu! Iris en ik zeiden tegen elkaar hoe sneu het wel niet was, en toen liet hij zijn blote kont aan ons zien. :P

Daarna was het tijd voor een tripje! Dinsdagochtend zijn we vertrokken richting de Sossusvlei. We waren met een groep van 14 mensen plus een gids en een assistent. De reis er naar toe was al prachtig. Mooie landschappen en veel dieren gespot. Onderweg hadden we een lekke, of eigenlijk, kapotte band. Ook wel begrijpelijk, aangezien we veel op en neer stuiterden :P Het duurde even maar toen konden we weer verder! Hierdoor kwamen we iets later aan op de camping en gingen we meteen door naar de zonsondergang. We gingen duinen beklimmen om deze te zien. Na iedere duin waarvan je dacht dat het de hoogste was volgde een nog hogere duin. Een oneindige missie dus! Ik heb uiteindelijk niet écht de zonsondergang zien maar wel genoten van een super mooi uitzicht. Daarna gingen we terug naar de camping waar de tenten en het diner al klaar stonden, jeeej! Lekker gegeten en daarna nog een paar biertjes gedaan en toen gaan slapen. Het was totaal niet koud in de tent, wat ik wel had verwacht. Wat ik wel miste was een kussen. Op zich waren de nachten nog best redelijk.

De volgende ochtend ging de wekker om 05:30. Zonder ontbijt gingen we richting Dune 45. Deze duin heet zo omdat het exact 45 km is van de gate in Sesriem Canyon. Deze gingen we ‘beklimmen’ en daarna stond ons een lekker ontbijt te wachten onderaan de duin. Ik vond het best zwaar, je zakte steeds weg in het zand. En het was zweten! Ben er wel achter dat ik echt een conditie van 0.0 heb…… Boven was het uitzicht wel super mooi en hebben we de zonsopgang bewonderd. Na een tijdje weer naar beneden gegaan, gegeten en op naar de Deadvlei etc.

We gingen hiken door de Sossusvlei. Het werd al lekker warm toen. Onderweg hebben we springbokjes en oryxen gespot. Ook hebben we een hyena braakbal gezien, helaas lieten de échte hyena’s zich niet zien. Veel mooie foto’s gemaakt. De Deadvlei was ook erg mooi. Vanaf afstand zou je denken, wat is het klein. Maar toen je er eenmaal ‘in’ stond, was het toch best groot. Toen we uit waren gehiked gingen we weer terug naar de camping. Even in het zwembadje gelegen en toen was het al snel 18:00 en gingen we de Sesriem Canyon bekijken. Deze is ruim een kilometer lang en 30 meter breed. Er werd ons verteld dat ’s avonds de bavianen hier komen slapen.

Daarna hebben we gegeten en zijn we redelijk snel gaan slapen. De volgende dag moesten we er weer vroeg uit (06:40) en gingen we weer richting huis. Weer genoten van mooie uitzichten. Geslaagde trip!!!!

Zo meteen gaan we weer naar de lieve kindjes toe bij Monica’s, de soepkeuken. Binnenkort gaan we op een school in Katutura voorlichting geven over tandhygiëne.

Dikke tût

• 04 April 2016 - 19:50

Miekje:

Hoi Danielle, wat een andere wereld dan hier. Ik heb je foto's bekeken en die zijn natuurlijk fantastisch met al die dieren en de indrukwekkende omgeving. Super! Succes verder nog x

• 07 April 2016 - 11:23

Martine:

Hoi Daniëlle, hartstikke leuk om wat te lezen van wat je allemaal meemaakt, dat is wel wat anders dan het MCL! Ik wens je nog een hele mooie tijd toe daar! Groetjes, Martine (en nog bedankt voor de lekkere chocolade, het was fijn om je werkbegeleider te zijn!)